Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1987. május 28-án Mathias Rust leszállt a Vörös téren

Úgy gondolta, 50 százalék esélye van arra, hogy berepülhessen a világ egyik legvédettebb városába.

1987. május 28-án egy német jelzésű repülőgép landolt váratlanul a Vörös téren, Moszkva szívében. A pilóta egy 19 éves nyugatnémet fiatal, Mathias Rust volt – útja pedig a történelem egyik legnagyobb repülési trükkjeként híresült el.

1987. május 13-án hagyta el a Hamburg melletti repteret a bérelt Cessna 172-es típusú repülőjével, miután hetekig tervezte az útját. Rust úgy gondolta, ha át tud jutni a vasfüggönyön anélkül, hogy megállítanák, „az megmutatná, hogy Gorbacsov komolyan gondolta a Nyugattal való új kapcsolatát”, és útjával egy afféle „képzeletbeli híd”-at képezhetne a Szovjetunió és a Nyugat között.

Egy észak-európai kitérővel kezdte, és miután több városban is megfordult, 28-án indult el Helsinkiből Moszkva felé. Több szovjet radaron is megjelent a gépe: mivel akkor is engedély kellett minden, a Szovjetunióba repülő gépnek, megfigyelésére repülőket is küldtek fel utána, de egyik sem állította meg (az 1983-as KAL 007-es járatának lelövése után igen óvatosak is voltak).

Nem sokkal este 6 után érte el Moszkva külterületét. Ahogy közeledett a város centruma felé és kereste a megfelelő leszállási helyet, meglátta a Kremlt. Arra gondolt, ha az épületegyüttes falán belül landolna, kevesen látnák, és a KGB emberei gyorsan elvinnék, letagadva, hogy bármi is történt – de ha a téren ér földet sok ember előtt, azt nehéz eltussolni. Végül a Boldog Vazul-székesegyház előtti téren sikerült nagy nehezen, a vezetékeket elkerülve, landolni – amikor végre fellélegezhetett, 6 óra 43 perc volt a Kreml tornyának óráján (majdnem 5 és fél órával a Helsinkiből való felszállás után).

Rust kiszállt a gépéből, és annak támaszkodva várta, mi fog történni. A meglepődött városiak fényképezkedtek vele, autogramokat kértek, míg meg nem érkeztek a fegyveres erők, akik eloszlatták a tömeged, kordont vontak a gép köré, majd elkísérték a fiatalembert kihallgatni. Rustot végül illegális határátlépéssel, a repülési törvények megszegésével és „rosszindulati huliganizmus”-sal vádolták meg. Szeptember 4-én bűnösnek találták, és négy év fogházra ítélték a moszkvai Lefortovo börtönben. 1988. augusztus 3-án, két hónappal Reagen és Gorbacsov megállapodása után „jóindulatú gesztus”-ként Rustot kiengedték a börtönből.

A fiatalember akciója egyrészt megmutatta a szovjet népnek, hogy nem akar az egész Nyugat végezni velük; másrészt rádöbbentette a világot a szovjet légvédelem hiányosságaira. Mathias Rust soha többé nem vezetett repülőt.