Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1973. június 20-án halt meg Keleti Márton

Mágnás Miska, A csodacsatár, A tizedes meg a többiek, Kiskrajcár
„... Keleti Márton filmkészítői programját pedig mindenekelőtt alkotásainak közönségsikere igazolja. Több filmje foglal el előkelő helyet a nézettségi statisztikák alapján összeálló rangsorban. Népszerűségét nem az ötvenes évek elején gyors egymásutánban kapott három Kossuth-díj jelzi, hanem mondjuk az a tény, hogy filmjei közül tucatnál is több büszkélkedhet kétmillió feletti mozilátogatóval. Miközben rendezőként nem tesz másra kísérletet, minthogy feloldja tömegfilm és művészfilm régi ellentétét, és az igényes, minőségi közönségfilm megteremtésével adjon választ a műfaji problémákra.
 
Vagyis olyan típust hozzon létre, melyben nem hat egymás ellen a művészi igényű megformálás és a közérthetőség, melyben nem mozog ellentétesen a mondanivaló és a közönségszórakoztatás szándéka. Hiszen Keleti alkotói elvei szerint végeredményében akkor töltheti be a hivatását egy film, ha minél szélesebb közönséghez juthat el. Így válik módszerében alapvető fontosságúvá a megbízható szakmai tudás, a biztos formaérzék, a stáb munkájának pontos összehangolása, a mindig alapos felkészültségre támaszkodó rendezés. Keleti nem radikálisan újszerű filmképben vagy látványos vágásban, hanem történetben, dramaturgiában és színészvezetésben gondolkodik.”
 
 
Mágnás Miska (1949) Mágnás Miska (1949) Hattyúdal (1963) Hattyúdal (1963) A tizedes meg a többiek (1965) A tizedes meg a többiek (1965)

 

Színházi segédrendezőként, rendezőként dolgozott, mielőtt a filmes pályára lépett volna, ahol volt rendezőasszisztens, forgatókönyv író is – mielőtt megrendezhette volna első önálló filmjét. 1948 után szinte évente jelent meg újabb filmje – egészen halálig. A Mágnás Miska (1949) talán minden idők egyik legnézettebb magyar filmje lett a maga közel 10 millió nézőjével.

Olyan filmek fémjelzik még pályáját, mint a Különös házasság (1951), Beszterce ostroma (1948), A csodacsatár (1956), A tizedes meg a többiek (1965), vagy a Dunapentelén játszódó Kiskrajcár (1953). „Mindenekelőtt a közönségfilm fogalma tűnik kézenfekvőnek, amennyiben összefoglaló szempontot szeretnénk találni Keleti Márton filmjeihez. Rendezzen bár operettfilmet vagy politikai drámát, irodalmi adaptációt vagy szellemes szatírát, nagyszabású történelmi filmet vagy könnyed vígjátékot: a biztos szakmai tudás és a széleskörű érthetőséget célzó forma együttes igénye közös nevezőre hozhatja a legkülönbözőbb műfajokat is.”

Kapcsolódó linkek