Évfordulók, események
...és ez történt még a mai napon
1903. július elsején indult az első Tour de France
1903. július 1-jén, délután 3 óra 16 perckor rajtolt el a 60 profi vagy fél-profi versenyző ( 49 francia, 4 belga, 4 svájci, 2 német és egy olasz) Párizsból, hogy a 2.428 km hosszú távot biciklijén elsőként tegye meg. A célszalag átszakításáért a magazin 20 ezer frankos díjat ígért. A példátlan kitartás versenyéből hamar sokak számára a túlélés versenye lett: már az első szakaszban 23-an adták fel a versenyt.
Az 1903-as Tour de France 6 szakaszból állt (Párizs-Lyon-Marseille-Toulouse-Bordeaus-Nantes-Párizs), mind egy viszonylag lapos, sík területen (nem úgy mint mai, a 21 állomásos, hegyi szakaszokkal nehezített versenyek) – azonban ezek mind roppant hosszúak voltak, átlagban 400 km (több mint kétszeresei a mai szakaszhosszoknak). A két táv között 1-3 nap pihenésre volt idejük, még éjszaka, holdfénynél is tekertek. Egyéniben, s nem csapatban indultak, sisak nélkül kerékpároztak, nem kaphattak külső segítséget (még a szerelésről is maguknak kellett gondoskodniuk) és nem haladhattak más versenyző vagy jármű szélárnyékában. De persze szabálytalanságok, csalások már akkor is történtek...
Július 19-én ért véget a verseny: a francia Maurice Garin lett az első, aki teljesítette a hatalmas távot. Az első Tour de France valóban embert próbáló feladat volt, mindössze 21 versenyző ért be a célba. Évente rendezik meg azóta is a versenyt (kivéve a két világháború idején).
A modern Tour de France 3.500 km hosszú, 21 szakaszra osztva, és ma már nem csak sík, hanem hegyi terepen is bizonyítaniuk kell a kerékpárosoknak. A versenyzők ma már csapatban indulnak: általában 20-22, 9 fős csoportok neveznek be. A páratlan években az óramutató járásának megfelelően, páros években az óramutató járásával ellenkezőleg halad a mezőny. Az elmúlt száz évben sokat változott a verseny, a szabályok, de a legrangosabb kerékpárverseny maradt a mai napig.
Kapcsolódó linkek