Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1752. szeptember 18-án indult el az első Bécs-Buda postakocsi járat

A postakocsi kezdetben hetente csak egy alkalommal közlekedett.
A Habsburg Birodalomban „Mária Terézia uralkodásának idején állították forgalomba a delizsánszot – a francia szó jelentése: szorgalom, gyorsaság – személy-, csomag-és pénzszállításra alkalmas járművet.
 
Az első delizsánsz járatot próbaképpen Bécs és Brünn között a XVIII. század közepén helyezték forgalomba. A kísérlet olyan jól bevált, hogy a tervezett próbaév letelte előtt megindulhattak a menetrendszerűen közlekedő postakocsi-járatok. A delizsánszok indulási és érkezési időpontjáról, valamint megállóhelyeiről, a korabeli naptárakból értesülhettek a utazni vágyók. ...

Hazánkban csak két évvel az első Bécs-brünni járat után, 1752-ben indult meg a Bécs és Buda között közlekedő menetrendszerű delizsánszjárat. A postakocsi kezdetben – oda-vissza – hetente csak egy alkalommal közlekedett; Bécsből minden hétfőn reggel 8 órakor indultak, és Budára szerdánként a reggeli órákban érkeztek.

Budáról vasárnap reggel 8 órakor indultak, és kedden délben érkeztek Bécsbe. A bécsi postakocsival elküldendő pénzt vagy csomagot szombat este 6 óráig lehetett feladni. Ezek a nagyméretű, maximum 9 utas befogadására alkalmas társaskocsik lassan haladtak az utakon.

A kocsik belsejében fedett helyen, kényelmes, bársony borítású fotelekhez hasonló üléseken ültek az első osztályú utasok. Kívül, a kocsi tetején, gyakran az utasok poggyászai mellett, vagy a kocsi oldalán lévő helyeken a másodosztályú utasok. Sok esetben, különösen ha valakinek sürgős útja volt, vállalta az utazást harmadosztályon. Ez azt jelentette, hogy az utasoknak csak a kocsi hátsó lépcsőjén jutott hely. Ilyenkor, a menet közbeni leesés elkerülése végett, az utast a delizsánsz hátsó oldalához kötözték. (…)

Ezeket a nehéz delizsánszokat általában 4 ló húzta, de sok esetben egy ötödik lovat, az úgynevezett szélhámost is befogták tartalékként. A kocsit irányító postakocsis a bakon ült, mellette a postakalauz, aki ellenőrizte az úti okmányokat, foglalkozott az utasokkal, vigyázott a küldeményekre és felügyelt az utazás rendjére.”

forrás: Rákóczi Margit: A posta. Press Publica, 2001, 5-7.o.

Kapcsolódó linkek