Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1963. június 29-én avatták fel az új hajóállomást

96 vasbeton cölöpre építették, melyek 7 m mélyen nyúlnak a földbe.
Felépült városunkban a Duna legszebb és legkorszerűbb hajóállomása. A Dunaújvárosi Tervezőiroda mérnökei: dr. Pável Gyula, Szente László és Nagy Sándor tervét 1962 márciusában a Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága elfogadta és két hónap múlva a Hídépítő Vállalat szakemberi megkezdték az építkezést. Építésére a MAHART (Magyar Hajózási Részvénytársaság) 3 millió forintot fordított. A földszintes és emeletes részből álló állomásépületet fedett folyosó köti össze. A földszintes részben helyezték el a forgalmi irodát, a jegypénztárt, az üvegfalú nagy várócsarnokot és a büfét. Az emeletes részben raktárakat, fent pedig két összkomfortos lakást, továbbá a nemzetközi hajózásban résztvevő hajósok részére négy vendégszobát és fürdőt építettek. A partfaltól 25 méter távolságra a Duna gyakori áradása és a kavicsos, hordalékos talaj miatt a hajóállomást 96 vasbeton cölöpre építették, és a cölöpök 7-7 méter mélyen nyúlnak a földbe. A hajóállomás régi épületét lebontották helyére parkot alakítottak ki.

forrás: Dunaújvárosi Hírlap, 1963.06.28., 1.o.

 

Hajóállomás az ötvenes években Hajóállomás az ötvenes években A A "Dunaújváros" tengerjáró Az új hajóállomás Az új hajóállomás

 

Az avatóünnepségre érkezett az ország legújabb, legkorszerűbb tengerjárója, a „Dunaújváros”, amelynek lemezanyagát a dunaújvárosi dolgozók készítettek. A hajót és első próbaútjának utasait, a fővárosi vezetőket a fehér ruhás, vörös nyakkendős víziúttörők virágokkal üdvözölték. A dunaújvárosi vezetőség: Tapolczai Jenő, a Városi Tanács VB elnöke, Borovszky Ambrus, kohó- és gépipari miniszterhelyettes, Závodi Imre, a Vasmű igazgatója, és Csomány Ferencné, a tengerjáró hajó névadója, és a megye vezetői is fogadták a vendégeket.”

forrás: Dunaújvárosi Hírlap 1963.07.02., 2.o.

Események, érdekességek a hajóállomás történetéből:

- A dunai személyszállítás az ötvenes években, a Vasmű építésekor kezdődött

- 1960 áprilisától a „Sztálinváros” elnevezésű vízibusz közlekedett Apostag-Dunavecse-Dunaújváros útvonalon

- A '70-es évektől két kisebb hajó a Ráckeve és a Dömsöd közlekedett, amire 6-7 forintos bérletet is lehetett váltani.

- 1978. április 10-én a MAHART bekapcsolja Dunaújvárost a szárnyashajó forgalomba

- 1988-ban megszűnt a személyhajózás Dunaújvárosban.

- Később egy-két yacht és kirándulóhajó kivételével nem kötnek ki hajók a dunaújvárosi hajóállomáson.

- 2000 novemberében a MAHART értékesítésre kínálta a hajóállomás épületét, a MAHART kirendeltség tevékenységének fenntartása mellett.

- 2001 januárjában egy dunaújvárosi vállalkozó megvette az épületet, aki egy hangulatos éttermet és motelt képzelt el a helyére. A tervek között szerepelt még, hogy újra beindítják a vízibuszt, és kialakítanak egy disco hajót is.

Dunaújvárosi Hírlap, 2001.06.28., 4.o.

Kapcsolódó linkek